You are required to read and agree to the below before accessing a full-text version of an article in the IDE article repository.

The full-text document you are about to access is subject to national and international copyright laws. In most cases (but not necessarily all) the consequence is that personal use is allowed given that the copyright owner is duly acknowledged and respected. All other use (typically) require an explicit permission (often in writing) by the copyright owner.

For the reports in this repository we specifically note that

• the use of articles under IEEE copyright is governed by the IEEE copyright policy (available at http://www.ieee.org/web/publications/rights/copyrightpolicy.html)
  • the use of articles under ACM copyright is governed by the ACM copyright policy (available at http://www.acm.org/pubs/copyright_policy/)
    ss
  • technical reports and other articles issued by Mälardalen University is free for personal use. For other use, the explicit consent of the authors is required
  • in other cases, please contact the copyright owner for detailed information

By accepting I agree to acknowledge and respect the rights of the copyright owner of the document I am about to access.

If you are in doubt, feel free to contact webmaster@ide.mdh.se

Innovation, networking and development

Type:

Start time:

2016-02-12 10:00

End time:

2016-02-12 16:00

Location:

ACC, Aros Congress Center

Contact person:

Description

Ett möte om hur du kan öka genomslagskraften av forskning och utveckling i din organisation

SICS Swedish ICT är Sveriges ledande forskningsinstitut inom IKT (informations och kommunikationsteknologi). Mälardalens högskola bedriver högkvalitativ forskning och är bland de bästa i världen inom området inbyggda system. Tillsammans med Sveriges innovationsmyndighet Vinnova och det strategiska innovationsprogrammet Processindustriell IT & Automation, PiiA, vill vi väcka intresset för samarbete mellan industri och akademi. Vi vill också påverka utlysningar i nationell och internationell forskning för att stärka såväl SME-företag som stora internationella företag. Vinnova är en viktig nationell forskningsfinansiär och hjälper Sveriges företag och organisationer att hitta rätt bland europeisk forskningsfinansiering.

Under mötet guidar vi dig till hur kan engagera dig och din organisation i forskningssamarbeten, för att bidra till utveckling, nätverkande och ökad innovationskraft.

Plats: Aros Congress Center, Västerås
Tid: Fredagen den 12:e februari, 10:00-16:00
Efter kl 16.00 finns möjlighet till fortsatta diskussioner med Vinnova, SICS och Mälardalens högskola. Meddela vid anmälan om du är med hela dagen, eller delar av dagen.

Anmälan via: www.innovationskraft.eventbrite.com

10:00 Kaffe och registrering

10:30 Inledning:
Gunnar Widforss & Malin Rosqvist, Forskningskoordinatorer MDH,
Stig Larsson senior forskare, vice vd SICS Västerås

10:40: PiiA, det strategiska innovationsprogrammet Processindustriell IT och Automation.
Bakgrund och framsteg. Information om utlysningar och diskussion om behov från företagen.
Programchef Anders OE Johansson

10:50 Finansieringsmöjligheter: Finansiering av internationella IKT-projekt
VINNOVA Internationell IKT: EU Horisont 2020 /IKT, EU JTI ECSEL samt EUREKA /IKT: Jonas Bjarne, Andrej Litwin och Johan Lindberg från VINNOVA

Så här gjorde vi!
Erfarenheter av EU-finansierad forskning som SME-företag:
Jochen Wendebaum, Maximatecc,
Jesper Hillberg, Realtime Embedded

12:00 Lunch

13:00 Möjlighet att träffa Vinnova under privata samtal.
Bokning av dessa sker under registreringen på morgonen. Diskussion om olika projektmöjligheter och inriktningar
(Två parallella sessions)

14:30 Kaffe

14.50 Presentation och diskussion i grupper om
- Specifika EU-utlysningar
- Hur påverka framtida utlysningar?
- Andra finansieringsalternativ

Stig Larsson,